
ORGANISATIEOPSTELLINGEN
Met behulp van een organisatieopstelling kun je zien wat er in de onderstroom van jouw organisatie speelt. Inzicht hierin levert nieuw handelingsperspectief op. Daarnaast kunnen we d.m.v. interventies tijdens de opstelling ‘stenen in de rivier verleggen’, waardoor de onderstroom anders gaat stromen.
WAT IS EEN ORGANISATIEOPSTELLING EN WAT KAN DIT VOOR JE DOEN?
Een organisatieopstelling kun je zien als het equivalent van een familieopstelling, maar dan in een organisatorische context. Een organisatieopstelling start met een vraagstuk dat door jou als ondernemer/directeur/leidinggevende wordt ingebracht. Met behulp van de opstelling kunnen we zichtbaar maken welke dieperliggende dynamieken en patronen er binnen jouw team, afdeling of organisatie zijn. Wanneer deze onderliggende patronen zichtbaar zijn geworden, biedt dit handelingsperspectief in de praktijk, waarmee het vraagstuk beter hanteerbaar wordt.
MOGELIJKE VRAAGSTUKKEN VOOR EEN ORGANISATIEOPSTELLING
-
Je bent op zoek naar de onderliggende oorzaken in de onderstroom, voor de symptomen in de bovenstroom
-
Je wilt teamdynamiek en/of werkprocessen optimaliseren
-
Je hebt hulp nodig bij het maken van bepaalde strategische keuzes
-
Er stromen een aantal zaken niet in je team/onderneming en je wilt weten waar de bottleneck zit
-
Je bedrijf loopt al vrij goed en je wilt het naar het volgende niveau brengen
-
Ondanks allerlei ondernomen initiatieven blijft het ziekteverzuim en/of het personeelsverloop hoog en je wilt dit patroon doorbreken
-
Je hebt een goed product en de juiste mensen, maar toch krijg je geen voet aan de grond in de markt
HOE GAAT HET IN Z'N WERK?
In een organisatieopstelling werken we ‘van boven naar beneden’. Met andere woorden, hoe hoger de positie van de vraaginbrenger in de organisatie, hoe meer er zichtbaar mag worden in de opstelling. En daarmee kan de grootste impact gemaakt worden op het organisatiesysteem.
Tijdens de opstelling worden representanten uitgenodigd om posities in te nemen die overeenkomen met verschillende aspecten van de organisatie, zoals medewerkers, afdelingen, doelen of producten. Ook kunnen we werken met meer abstracte aspecten zoals de visie of cultuur van de organisatie.

ELS VAN STEIJN
Wil je meer lezen over de werking van organisatieopstellingen? Klik dan hier voor een artikel van Els van Steijn
